آغاز فروش گل لیلیوم در چهار رنگ

گلهای لیلیوم گلدانی به اتمام رسید فروش پیازها مهر 94 و فروش گلدانی از اسفند 94 آغاز خواهد شد.  

لیلیوم سرخ آبی  

لیلیوم سرخ آبی  

لیلیوم نارنجی 

 لیلیوم لیمویی 

لیلیوم لیمویی 

درباره ی این گیاه:  

لیلیوم یا سوسن از خانواده لیلیاسه یکی از مهم ترین جنس های گیاهان زینتی پس از رز ، میخک و داوودی است که از نظر باغبانی بسیار ارزشمند است زیرا ویژگی گونه های آن در معطر بودن ،دامنه رنگ و سازگاری به شرایط محیطی مختلف می باشد و به صورت تجارتی به عنوان گل بریده یا گلدانی و همچنین با هدف زیبا نمودن باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گلهای زیبای لیلیوم زینت بخش فصل بهار است .با زودرسی معمولی این محصول فصل گل را می توان به نحوی تنظیم کرد که مصادف با عید نوروز باشد . پیازهای لیلیوم موجود در بازار ایران غالباً از ژاپن وارد می شوند. امکان تولید این پیازها ، که بعداً زود رس می شوند در ایران وجود دارد.پیازها در فصل پائیز پیش از اینکه به دست گلکاران برسد ، در شرایط بخصوصی از نظر درجه حرارت انبار می شوند تا بعداً زودرس شوند.برای تولید گل در عید نوروز، پیازها باید در ماه های آذر و دی در گلخانه کشت شوند . در صورتی که پیاز در داخل کشور تولید شود در فصل پائیز می توان آنها را مستقیما در گلدان کاشته سپس در گلخانه تحت شرایط بخصوصی از نقطه نظر درجه حرارت پرورش داد . در صورتی که بخواهیم گلهای لیلیوم را در عید نوروز به بازار عرضه کنیم از زمان خارج کردن پیازها از زمین تا هنگامی که آنها را در مدت 6 هفته سرما انبار می کنیم یا در گلخانه قرار می دهیم فرصتی است که پیاز را در حرارتی حدود 20 در جه نگاهداری کنیم .

تکثیر لیلیوم:

طریق جدا کردن فلسهای پیازی تکثیر می شود .فلسها در فصل پائیز روی ردیف هایی به فاصله 15 سانتیمتر کشت می گردند .
پیازچه ها که بعداً از یک فصل رویشی تشکیل می شوند از خاک خارج و مجدداً در فصل مناسب در خاک خارج از گلخانه کشت می شود.در فصل پائیز پیازهای رسیده برداشت شده ، بسته به بزرگی آنها درجه بندی می شوند. پیازهای کوچک بوته های کوچک و تعداد کمتری گل تولید می کنند.فصل برداشت پیاز لیلیوم مهر ماه است . زودتر از این زمان برداشت صورت نمی گیرد ، زیرا رشد و نمو پیاز در فصل پائیز انجام می شود.

نور

این گل برای پرورش در گلخانه به حداکثر نور نیاز دارد درصورتی که نور کمتری به آن برسد تعداد گل کم خواهد شد از طرفی بوته ها بلندتر خواهند شد به عبارتی می توان گفت طول مدت روز تاثیری در گل دهی لیلیوم ندارد ولی باعث افزایش ارتفاع بوته ها می شود .

درجه حرارت

درجه حرارت محیطی که پیازها پس از برداشت در آن قرار می گیرند تاثیر مستقیمی در رشد و گل دهی لیلیوم دارد .
بعد از برداشت پیاز ها اگر آنها را به مدت 4 تا 6 هفته در حرارت 3 درجه سانتیگراد نگاهداری کنیم در حداقل زمانی پیازها به گل خواهند رفت ، لیکن باید توجه داشت که این زودرسی با کوچکی گلها همراه است . همچنین در نتیجه آن از تعداد گلها کاسته می شود .

مشکلات کشت و کار

کاشت پیازهای کوچک باعث کم شدن تعداد گل می شود در صورتی که پیازها به مدت طولانی در انبار نگه داری شود این اتفاق رخ می دهد. زردشدن و ریزش برگهای پائینی این گیاه در نتیجه کمبود نور و یا کمبود ازت است .فاصله دادن به بوته ها و کودپاشی ازتی بعد از خارج شدن برگها از داخل خاک در جهت رفع این عارضه توصیه شده است.

آفات و بیماریها

مهم ترین عامل بیماری زای پوسیدگی ریشه در این گیاه ریزوکتونیا و پی تیم است. لیکن عوامل بیماری زای دیگر نیز در پوسیدگی ریشه دخالت دارند. روی این اصل ضد عفونی خاک ، گلدانها و محل و کلیه وسایلی که به نحوی با کشت و کار این گیاه مربوط است عمل می شود . انتخاب خاک سبک شنی برای رشد و نمو بهتر ریشه لیلیوم توصیه شده است . در چنین خاکی پوسیدگی ریشه کمتر اتفاق می افتد . لکه های گرد و یا بیضی شکل به رنگ روشن به دلیل عامل بیماری زای بوتری تیس روی برگها و گلها ظاهر می شود و در تحت شرایط یک گلخانه مرطوب لکه ها از گرد خاکستری رنگ پوشیده می شوند . بهترین طرز مبارزه با این عارضه ، کمبود رطوبت گلخانه و بالا بردن میزان تهویه است . همچنین بیماریهای ویروسی لیلیوم گزارش شده است . از مهمترین آفات لیلیوم می توان از شته ها نام برد شته ها مخصوصا به بخش انتهایی برگها حمله ور می شوند .شته ها باعث ترک خوردن و از هم پاشیدن جوانه های گل نیز می شوند که به آسانی با سموم معمولی حشره کش شته ها قابل کنترل می باشند. لیکن باید سمپاشیها به کرات انجام پذیرد . و در آخر نماتدها در پوسیدگی ریشه دخالت دارند. مبارزه با نماتدها غالباً در خاک خارج از گلخانه به شدت عمل می شود. 

منبع:http://www.beheshtepars.com

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام وبلاگ شما لینک شد موفق و سرسبز باشید

ممنونم،خوشحالم کردی که به وبلاگم سرزدی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.